Power og personlig poesi!


Meret Oppenheim på Øregaard Museum

Frem til d. 22. januar 2017 kan man på Øregaard Museum stifte bekendtskab med en kvindelig kunstner, hvis livsværk både forundrer og fascinerer. Mere end 100 værker af tysk-schweiziske Meret Oppenheim (1913-85) præsenteres for første gang i Danmark, og resultatet er en æstetisk gennemført udstilling om en mangfoldig kunstnerisk karriere.

Udstillingen er tilrettelagt i samarbejde med Mjellby Konstmuseum i Halmstad og Artoma i Hamborg. Den undersøger de mange materialer og udtryksformer, Oppenheim arbejdede med igennem livet. Hendes kunstneriske produktion består af alt fra digte, malerier, tryk og tegninger til fantasifulde smykke- og møbeldesign. I centrum står dog hendes surrealistiske assemblage skulpturer, hvis idérigdom, vildskab og humor inviterer os alle til at opleve virkeligheden i et nyt lys.

Det kunstneriske gennembrud kommer allerede i 1932, hvor hun rejser til Paris og møder markante medlemmer af surrealisternes inderkreds, heriblandt Alberto Giacometti, Jean Arp, Man Ray, Max Ernst og André Breton. Sidstnævnte havde i 1924 skrevet den surrealistiske bevægelses manifest, hvor fornuften kritiseredes, og fantasien blev sat fri i et opgør med samfundets begrænsende normer.

Den unge Meret Oppenheim skabte få år efter ét af kunsthistoriens mest ikoniske og omdiskuterede værker, da hun i en alder af blot 23 betrak en tekop, underkop og teske med pels fra en kinesisk gazelle og udstillede dem. Disse velkendte hverdagsgenstande i fremmede klæder fik titlen “Object (frokost i pels)” og var et finurligt møde mellem natur og kultur, mellem det velkendte og det fremmede. Dets leg med sanseindtryk, konventioner og ikke mindst associationer var provokerende effektivt. Et veludført kunstnerisk chok.

Værket blev, som det første værk af en kvindelig kunstner nogensinde, indkøbt til MOMA’s samling og placerede Meret Oppenheim på alles læber. Den berømte pelskop er dog ikke med på udstillingen, som i høj grad er optaget af kunstnerens tværæstetiske tilgang og spændvidden i hendes efterfølgende værker. Men koppen pirrer med sit fravær og åbner for nye blikke på hendes bidrag til kunsthistorien. Selvom Oppenheim mest forbindes med sine assemblager, var det for hende nødvendigt at frigøre sig fra pelskoppens triumf.

Som udstillingen viser, færdedes hun elegant og opfindsomt i grænsefeltet mellem mode, kunst og design. Særligt de mange smykkedesigns fungerer som små raffinerede accenter i udstillingen, hvor sukkerknalder, knogler, tænder, munde og selv dameben kan bæres som pynt! Særligt giver de mange skitser indblik i kunstnerens nøglemotiver og kreative proces. Det ene øjeblik let og legende, det næste absurd, okkult eller decideret ubehageligt.

Det samlede livsværk er eksperimenterende og personligt. Det rummer såvel kønspolitiske problemstillinger og psykologiske teorier som egne skrøbelige erfaringer fra et komplekst liv. I 1930’erne forlod Oppenheim Paris og gennemlevede en længere krise for i 1950’erne at generobre kunstscenen med fornyet kraft og energi.

Hele rejsen er med på denne så vigtige udstilling om en kunstner, og en kvinde, som finder selvtillid og insisterer på retten til at definere sig selv og opløse fastlåste kategorier. ”Frihed bliver ikke givet til dig, du skal tage den,” erklærede hun stålsat, og rum for rum udvides ens forståelse af hendes talent, viljestyrke og unikke forestillingsevne.

Gå ikke glip af muligheden for at opleve denne perlerække af Meret Oppenheim værker på dansk jord. Tag til Hellerup og oplev kunstnerisk power og personlig poesi, når en kunsthistorisk ener viser tænder.

Christina Klestrup © copyright 2020