Hvordan ser fremtiden ud efter en altødelæggende klimakatastrofe, der har lagt byer øde og tvunget mennesket ned under jordens overflade? På Copenhagen Contemporary kan man lige nu opleve den både poetiske og tankevækkende udstilling Heirloom af den dansk-palæstinensiske kunstner Larissa Sansour (f.1973).
Heirloom består af videoværket In Vitro og den skulpturelle installation Monument for Lost Time. Sansour repræsenterede Danmark på sidste års Venedig Biennale med netop disse to værker, og det filmiske og skulpturelle samspil fungerer formidabelt også her i København. I en tid hvor samtidskunsten ofte kritiseres for at være ukritisk, tilbyder Heirloom både sort-hvid sci-fi, psykologisk dybde og rum til eftertanke.
SORT SIND In Vitro åbner med billeder af apokalyptiske flammer og en massiv flodbølge af sort olie, der oversvømmer Bethlehems gader og bygninger. Snart møder vi de to kvindelige hovedpersoner, Dunia og Alia, som befinder sig i en underjordisk bunker i fremtiden. Dunia er den ældre kvinde, som har oplevet katastrofen på egen krop og sjæl, og Alia er hendes klonede barn, som ikke har set den virkelige verden, men må sammenstykke sin identitet ud fra overleverede forestillinger og indtryk. I videnskabens, men også i nostalgiens navn, har Dunia skabt et menneske, der pines af den distance, hun føler til de minder, hun er blevet fodret med. Filmen ledsages af en ulmende lydside, der understreger det psykologiske pres, begge parter er under, for i denne generationskløft udspilles en kamp på fortid, nutid og fremtid.
LYS FREMTID? Med den skulpturelle installation Monument for Lost Time, der trækker et afgørende element fra filmens sitrende narrativ ud i virkelighedens rum, minder hun os om det ubestemmelige og ja, til tider frygtindgydende, aspekt af det menneskelige erindringsapparat. Arver vi hinandens traumer, eller kan vi komponere vores egen meningsfulde fælles fremtid?
Sansour stiller på subtil vis en række centrale spørgsmål til udstillingens besøgende, der lever i en antropocæn og konfliktramt tid, for hvilke konsekvenser har vores individuelle og kollektive forestillinger for den verden, vi bebor og de identiteter, vi konstruerer? Æstetik og politik flyder sammen i et kunstnerisk opgør med den følelse af tomrum og manglende medbestemmelse, som er potentielt lammende for menneskets udfoldelsesmuligheder. Heirloom tilbyder dermed et rammende afsæt for at tænke og udføre den fagre nye verden.
Udstillingen Heirloom kan opleves på Copenhagen Contemporary frem til d. 10/5 2020. Denne artikel er bragt i Kunstavisen januar 2020.
Fotokreditering: Larissa Sansour & Søren Lind. Installation view of In Vitro (2019), Copenhagen Contemporary. Photographer Anders Sune Berg