top of page

ARVEN FRA AMAZONEN - en hyldest til Anne Marie Carl-Nielsen

På Den Frie er ti danske samtidskunstnere blevet inviteret til at tage livtag med arven fra den store danske billedhugger Anne Marie Carl-Nielsen (1863-1945) og forankre hendes virke i det 21. århundrede. Det er der kommet en formidabel udstilling ud af, som er både æstetisk dragende, finurlig og tankevækkende.


MANGFOLDIGE SPOR


Anne Marie Carl-Nielsen har heldigvis fået stor opmærksomhed i de senere år med spændende forskningsprojekter, bogudgivelser og udstillinger landet over. Den kompromisløse kvindelige kunstner, som på mange måder trodsede sin egen samtids normer, kan man lige nu opleve i en stor soloudstilling på Glyptoteket, men på Den Frie er der fokus på de mangfoldige spor, hun har sat - og sætter - i vores samtid, når helt nye værker af forskelligartede kunstnere som Tal R, Jytte Rex, Nanna Abell, Nina Beier, Hannah Heilmann, Sophia Kalkau, Marie Lund, Rasmus Myrup, Torben Ribe og Sif Itona Westerberg præsenteres.


Udvælgelsen af de ti kunstnere er foretaget ud fra overvejelser om særligt to spor i Anne Marie Carl-Nielsens produktion, det prosaiske og det mytologiske, der væver sig ind og ud af de mange værker på Den Frie. Men dialogen foregår absolut ikke i forholdet 1:1. Her er ingen rytterstatue eller drøvtyggende kalve i syne. Til gengæld kan sind og sanser boltre sig i alt fra Nina Beiers marmor æg, Nanna Abells hø-vendere og Hannah Teilmanns rustikke revledøre til Sif Itona Westerbergs spirende havskabninger.


SANSELIG SAMTID


Hvordan de medvirkende kunstnere forholder sig til de to spor i Anne Marie Carl-Nielsens virke, kan man blive meget klogere på både i udstillingen og det flotte katalog med uddybende interviews.


For Sophia Kalkau fremstår Anne Marie Carl-Nielsen f.eks. som en slags inspirerende amazone med viljen til at skabe på trods af modgang, og for Tal R næres inspirationen af hændernes arbejde og aftryk i materialet. Jytte Rex og Sif Itona Westerberg har til gengæld begge betonet det mytologiske stof, bl.a. ved at tage afsæt i den kendte skulptur “Havfrue”, mens en kunstner som Rasmus Myrup har transformeret en lille uforløst voksskitse til en kæmpe skulpturgruppe i ålegræs med fokus på stærke kvindetriader og eksklusion.


Hvad enten arven drejer sig om materiale, motiv eller skaberkraft, går samtlige kunstnere nuanceret til udstillingens præmis og trækker spændende tråde mellem en ener i dansk kunsthistorie og en sanselig samtid fyldt med skulpturelle potentialer.


Arven kan ses på Den Frie frem til d. 6. marts 2022.


Foto: Rasmus Myrup, You’re being such a bridge right now… (Lillebælt, Storebælt, Øresund og Femern Bælt), 2021 og Nanna Abell, DIFFERENCE IS MEANT TO BE COMEDY*, 2021* Ariana Reines

Comments


bottom of page